maandag 31 oktober 2011

Nieuwe code e-mailmarketing vanaf 1 januari 2012 van toepassing

Naast de laatste technische ontwikkelingen binnen e-mailmarketing houdt GraphicMail de wet- en Regelgeving nauwlettend in de gaten. Als lid van de DMMA bezoeken onze coaches regelmatig bijeenkomsten over de laatste juridische updates. Zo is onze e-mailmarketing coach Jochem Rutgers op 6 oktober naar de voorlichtingsmiddag van de DMMA geweest om zich te laten informeren over de nieuwe code e-mailmarketing.

'Het was een zeer informatieve middag. Alexander Singewald hield een erg duidelijk en uitgebreid betoog. Ook de DDMA somt de feiten helder op.' Aldus Jochem Rutgers die intern verslag deed.

De Code in het kort:

- Een ieder moet een actieve handeling verrichten om aan te geven dat men akkoord geeft om per e-mail te worden benaderd. De actieve handeling moet inhouden dat zij zelf het vinkjeaanzetten en niet uitzetten.

- Men moet direct zien waar het mailadres voor zal worden gebruikt. Bijvoorbeeld: “Ja, ik ontvang graag wekelijks de nieuwsbrief met hierin informatie over XXXX). Deze informatie mag dus niet worden weggestopt in de Algemene Voorwaarden of Privacy Statement. Een verwijzing naar de voorwaarden of statement is niet voldoende.

- De Code introduceert het begrip ‘label’: het merk of de bedrijfsnaam waaronder toestemming is verkregen voor het verzenden van ongevraagde reclame via e-mail. De Code verplicht een organisatie zijn label op te nemen in het ‘van-veld’ bij een commerciĆ«le e-mail. Daarnaast moet je ook altijd een werkend antwoordadres opnemen in het Reply To–veld, waarop response kan worden ontvangen. Een no-reply mailadres is niet meer toegestaan. Het moet voor de ontvanger dus direct duidelijk zijn van wie hij de mail ontvangt en moet direct zijn mail/reactie kunnen sturen naar de verzender.

- In het geval van een ‘hostmailing’, heeft de geadresseerde het recht te weten dat zijn adres niet bij de adverteerder, maar bij een bestandseigenaar vandaan komt. Hier moet de geadresseerde zich kunnen afmelden.

- Op het gebied van co-registratie stelt OPTA eisen aan een aparte registratie per label. Dit staat echter haaks op andere (Europese) Codes. DDMA is hier dan ook fel op tegen en is al enige tijd druk bezig om dit te laten wijzigen.

- Het codewoord van de Code E-mail is: transparantie. Dit geldt ook voor het afmeldproces.Iemand moet zich snel en gemakkelijk kunnen afmelden voor nieuwsberichten, maak dit ook zo gemakkelijk mogelijk om irritatie te voorkomen. Het moet een uitschrijfpagina zijn, geen quiz.

- De Code stelt nadere eisen aan commerciĆ«le e-mail verzonden via het tell-a-friendsysteem. Zo stelt de Code dat de naam van de vriend in het ‘van-veld’ moet worden opgenomen en dat de gedresseerde ook direct naar de vriend kan replyen. Op deze wijze kan de geadresseerde rechtstreeks bij de vriend (die immers de afzender is) terecht als hij deze mail niet wilt ontvangen.

- Het valideren van e-mailadressen met bestanden is toegestaan, want de code legt de nadruk op toezenden.

Een initiatief vanuit de branche
De nieuwe code is een initiatief van DDMA en Thuiswinkel.Org en wordt daarnaast ondersteund door het IAB en VNO-NCW. De nieuwe Code E-mail zal ingaan per 1 januari 2012 en wordt onderdeel van de Reclame Code. De code zal voor iedereen in de e-mail branche gelden en niet alleen voor leden van de brancheorganisaties die het initiatief hebben genomen. Naast de OPTA zal ook de Reclame Code Commissie de code gaan handhaven, waardoor de slagkracht tegen verzenders die zich niet houden aan de code wordt vergroot.

Download hier de hele code

Bron: www.ddma.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen