donderdag 28 juli 2011

Wat is een nieuwsbrief snippet of preheader?

De snippet of preheader is de bovenste regel in uw e-mail, die in sommige e-mailprogramma’s ook als tekst naast uw onderwerpregel wordt gecommuniceerd in bijvoorbeeld Outlook en Gmail. Bij deze laatste wordt de preheader niet vetgedrukt en in een kleiner lettertype (soms ook anders van kleur) getoond, waardoor het duidelijk is dat het niet het onderwerp betreft. Een snippet bestaat vaak uit de tekst ‘als deze nieuwsbrief niet goed leesbaar is.....’. U kunt deze ruimte veel beter benutten! Het biedt u de mogelijkheid uw onderwerpregel nader toe te lichten. U vergroot hiermee gegarandeerd de kans dat ontvangers uw e-mail (direct) openen en niet laten liggen.

Test de preheader
Het aantal woorden dat u kunt gebruiken voor de preheader hangt af van de lengte van uw onderwerpregel, het e-mailprogramma waarin de e-mail wordt gelezen en de resolutie van het scherm. Daarom adviseren wij u de onderwerpregel + preheader altijd te testen door een deel van uw lezers de e-mail te zenden met preheader en een ander deel de e-mail zonder deze tekst. De e-mail die het meest wordt geopend, verzendt u naar het grootste deel van uw maillijst. E-mailprogramma’s als Outlook en Gmail checken de opmaak van de preheader niet op lettertype, -grootte en -kleur: de bovenste regel (of code) uit de e-mail wordt 1 op 1 gekopieerd en naast het onderwerp geplaatst in de onderwerpregel.

In onderstaande programma’s worden snippets als volgt getoond:
Outlook: De regel wordt getoond in de autopreview.

Gmail: PC gebruikers zien na de vetgedrukte onderwerpregel een lichtgekleurde tekst.
Yahoo: Wordt als een pop up getoond wanneer u met uw muis over de onderwerpregel gaat.

Hoe maakt u uw onderwerpregel nog krachtiger?
Het neemt wat extra tijd in beslag, want voor iedere e-mail moet u een nieuwe snippet verzinnen, maar dat is juist ook de kracht ervan. U vergroot hiermee ten slotte de kans dat uw e-mail (direct) wordt geopend door uw doelgroep.

Onderstaand voor verschillende communicatiedoeleinden een advies m.b.t het schrijven van een snippet:

- Retail: Herhaal uw aanbod of kortingsactie met een directe link naar uw website: ‘Neem direct een abonnement met 40% korting en klik hier’.

- Nieuwspublicatie: Vermeld de kop van het belangrijkste nieuws met een directe link naar het online artikel op uw website.

- Bevestiging aankoop: bevestig de succesvolle afhandeling van de aankoop en een dankwoord (geen link nodig).

Binnenkort lanceert GraphicMail een functionaliteit zodat u eenvoudig in staat bent een snippet boodschap in uw nieuwsbrief op te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen