woensdag 27 april 2011

Tips voor een goede nieuwsbrief onderwerp regel

Net zoals de kop boven een artikel in de krant uw aandacht wel of niet trekt, zo werkt het voor uw lezers m.b.t. de onderwerpregel van uw nieuwsbrief. Deze is zeker net zo belangrijk als de verdere inhoud van uw e-mail. Met een goede onderwerpregel wordt een nieuwsbrief significant vaker geopend. Onderstaande tips kunt u gebruiken bij het bedenken van een aantrekkelijke en effectieve onderwerpregel. Succes!

1. Houd het kort
Een onderwerpregel die niet langer is dan 50 karakters wordt niet afgebroken in de inbox, zorg dat u met dit aantal karakters werkt, zodat u uw punt kunt maken. Maak uw punt, maar geef ook niet te veel informatie weg. De nieuwsgierigheid van uw lezer moet voldoende worden getriggered zodat zij de e-mail willen openen.

2. Meten is weten: test uw onderwerpregel
Bepaal de beste onderwerpregel door deze onder (een beperkt aantal van) uw lezers te testen. Zorg ervoor dat u voldoende tijd heeft om te testen voordat u uw nieuwsbrief verzendt. Denk na over twee onderwerpregels die duidelijk van elkaar verschillen. Aan een aantal van uw lezers zendt u de nieuwsbrief met onderwerpregel 1, de andere testgroep ontvangt de nieuwsbrief met onderwerpregel 2. Meet welke nieuwsbrief het meest wordt geopend, dan weet u ook welke onderwerpregel u moet gebruiken voor de verzending van de nieuwsbrief aan de rest van uw lezers. Deze vorm van testen wordt A/B split testen genoemd en is een zeer populaire functionaliteit onder e-mailmarketeers.

3. Speel in op de interesse van uw lezer
Uw onderwerpregel personaliseren brengt risico’s met zich mee en e-mailmarketeers hebben daar verschillende idee├źn over. Sommigen zijn van mening dat het toevoegen van de naam van de lezer in de onderwerpregel ervoor kan zorgen dat het de lezer extra triggert de e-mail te openen. Anderen zijn bang dat lezers te snel denken dat het om een sales promotie gaat en dat deze e-mails vaak direct worden verwijderd. Een goed alternatief is met uw onderwerpregel in te spelen op de interesse en behoefte van uw lezer. Door bijvoorbeeld te refereren aan de laatste aankoop die hij bij u heeft gedaan.

4. Voeg uw bedrijfsnaam toe
Uw lezers herkennen u aan uw merknaam. Zij vertrouwen uw merk en zijn geïnteresseerd in de inhoud van uw nieuwsbrief omdat ze zich hiervoor hebben ingeschreven. Door uw merk- of bedrijfsnaam toe te voegen aan de onderwerpregel zijn uw lezers er ook zeker van dat de e-mail geen spam betreft.

5. Plaats uw boodschap in een tijdslijn
Door in uw onderwerpregel een deadline te communiceren, zoals bijvoorbeeld, ‘Deze week speciale vluchttarieven naar China’, weet uw lezer dat hij in die periode gebruik kan maken van uw aanbieding en zal hierdoor uw e-mail niet ongeopend laten.

6. Communiceer wetenswaardigheden
Bijna iedereen vindt het interessant om beknopte lijstjes met wetenswaardigheden door te lezen en u kunt de trigger daarvoor mooi in de onderwerpregel plaatsen. Uiteraard m.b.t. het product of de dienst waarover u communiceert. Als reisorganisatie communiceert u bijvoorbeeld als ondewerpregel ‘Waarom Chinezen niet op Europeanen willen lijken’.

7. Check het
Stel de vraag: ‘Zou ik deze e-mail openen?’ We ontvangen dagelijks zo ontzettend veel e-mail en kennen ons eigen selectieproces m.b.t. welke e-mails we direct openen, welke berichten we even laten liggen en welke we direct zullen verwijderen. Check of u de e-mail zou openen met de onderwerpregel die u hebt bedacht: ook dat blijft een goede graadmeter.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen