woensdag 30 maart 2011

Schrijftips voor een betere nieuwsbrief

Een van de GraphicMail marketingspecialisten nam kort geleden in New York deel aan een interessante workshop over online copywriting. Ze kwam terug met veel interessante inzichten en adviezen hoe we het schrijven van teksten voor nieuwsbrieven en andere online kanalen kunnen verbeteren.

GraphicMail selecteerde voor u de 13 beste schrijftips:


1. Stel de vier belangrijkste vragen:
- Wat verkoop ik? (op emotioneel niveau)
- Aan wie verkoop ik het?
- Waarom verkoop ik het nu? (speelt het in op een behoefte van de consument?)
- Wat wil ik dat mijn lezer voor actie onderneemt na het lezen van mijn tekst? (Calls to Action)

2. Denk na over het lettertype waarin u schrijft: Sans-serif lettertypes zoals Arial, Verdana en Helvetica zijn online beter leesbaar dan serif. Als mensen vanwege het lettertype uw tekst niet makkelijk kunnen lezen, haken ze af!

3. Lees de tekst hardop voor: dit helpt om te horen wat uw lezers 'horen'.

4. Laat overbodige woorden achterwege. Een snelle manier om copy te verbeteren is door niet noodzakelijke woorden als ‘om’ uit de tekst te verwijderen.

5. Gebruik het ritme van 3: als u voorbeelden of tips geeft, doe dit in groepen van 3. Het ritme geeft een goed evenwicht aan de tekst.

6. Gebruik handige verbindingswoorden: deze woorden helpen u om het ene onderwerp met het andere te verbinden. Woorden zoals: onthoud, en, maar, overweeg, hoe dan ook, bijvoorbeeld.....etc!

7. Varieer met de lengte van zinnen: om de aandacht van uw lezer te houden, is het belangrijk dat u niet iedere zin even lang maakt. En wees niet bang delen van zinnen te gebruiken - u schrijft niet voor een examen!

8. Wissel het noemen van functionaliteiten en voordelen af: functionaliteiten vertellen meer over wat het product kan. Voordelen tonen aan wat het de consument te bieden heeft. Klanten zullen zich altijd afvragen: ‘what’s in it for me?’. Wees er zeker van dat u die informatie ook geeft.

9. Schrijf in tweede persoon: concentreer eerder op een persoon (u/jij) dan op een groep (onze klanten). Dat zorgt ervoor dat de lezer zich aangesproken voelt en het kenmerkt hoe het product die specifieke lezer voordeel kan brengen.

10. Schrijf minder copy: online lezen mensen 25% langzamer dan offline, schrijf dus beknopte teksten, zodat uw lezers het artikel ook daadwerkelijk helemaal lezen.

11. Bewaar de meest interessante informatie niet tot het laatst: Benoem de belangrijkste punten van uw tekst direct in het begin door er een aparte paragraaf van te maken of een opsomming.

12. Houd alinea’s kort en krachtig: zorg ervoor dat een alinea niet langer is dan 3 zinnen. Anders kan het zijn dat u de aandacht verliest van uw lezers.

13. Onthoud oneven versus even: oneven nummers zijn makkelijker te onthouden dan even nummers, dus waar het kan, kunt u het best met oneven nummers werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen