donderdag 24 februari 2011

Beste e-mailmarketing designs nieuwsbrief: het gaat niet om het beeld

Natuurlijk verstuurt u graag e-mails die er visueel goed uitzien. Maar het gaat niet alleen om een mooi plaatje. Veel e-mailmarketeers kiezen voor het design van hun nieuwsbrief, de huisstijl van hun website. Dat doen ze niet zomaar, hiermee creeeren zij brand awareness, maar vergroten zij ook het vertrouwen van klanten die het merk daardoor direct herkennen.

Het beste e-mail ontwerp is het design dat volledig is gericht op de ontvanger van de nieuwsbrief. Door erop te anticiperen hoe uw ontvanger zal reageren op de verschillende onderdelen van uw nieuwsbrief, kunt u hen steeds een stapje voor blijven door hen aan te bieden wat zij graag willen ontvangen. En wanneer u mailings verzendt die uw klanten graag ontvangen, is de kans veel groter dat zij zich herkennen in uw campagne en als een ambassadeur voor uw merk zullen optreden.

Laten we dus in het hoofd van uw klanten kruipen, om te inventariseren hoe u het design van uw e-mail kunt optimaliseren.


Eerste indruk: Wie heeft de e-mail gestuurd

Wanneer u uw inbox opent om nieuwe mails te bekijken, is het eerste wat u doet, checken wie u de nieuwe e-mails heeft gestuurd. Over het algemeen, wanneer er marketing e-mails worden verzonden, communiceren we de de merknaam als ‘Van’ naam - zoals u van ons gewend bent wanneer u de GraphicMail nieuwsbrief ontvangt, deze is altijd ‘van’ GraphicMail.
De reden hiervoor is dat uw klanten eerder hun vertrouwen in u hebben uitgesproken door zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief. Door de nieuwsbrieven die u zendt dan consequent te communiceren vanuit uw merknaam, vergroot de kans dat ontvangers uw nieuwsbrief automatisch openenen, puur op basis van herkenning.

Maak indruk met de juiste onderwerpregel
Het volgende onderdeel waar ontvangers naar kijken is de ondewerpsregel. Het is een goed idee om meer te lezen over tips hoe u een goede onderwerpsregel verzint, maar het allerbeste dat u kunt doen is verschillende onderwerpsregels te testen onder een select aantal van uw ontvangers. Deze vorm van testen wordt A/B testen genoemd en is bedoeld om twee verschillende onderwerpsregels te testen zodat u uiteindelijk de nieuwsbrief kunt verzenden met de onderwerpsregel die voor de hoogste openingsratio zorgt. Belangrijk bij het testen is dat u weet wat u test, het best kunt u tegenstellingen testen, zoals bijvoorbeeld een korte versus een langere onderwerpsregel, herhalen van de merknaam in de ondewerpsregel versus de merknaam niet te nomen, alleen het hoofdartikel van de nieuwsbrief benoemen of juist een opsomming geven van alle verschillende onderdelen, etc.

Een indrukwekkende preview

De manier waarop klanten uw nieuwsbrief ontvangen, hangt af van het e-mailprogramma dat zij gebruiken. De meeste programma’s geven hun gebruikers een preview, voordat ze de e-mail daadwerkelijk openen. Wat de preview laat zien, is ook weer afhankelijk van het programma en van de voorkeuren die de gebruiker heeft aangegeven. Over het algemeen wordt er een preview getoond van ongeveer 400 x 300 pixels.

Wanneer u een preview van uw e-mail bekijkt, zullen de afbeeldingen meestal niet worden getoond. Vergeet niet via ALT text een omschrijving van uw afbeelding toe te voegen, zodat ontvangers die de afbeeldingen niet direct zien, wel alvast een idee krijgen. Lees hier meer over hoe u het best een omschrijving kunt meegeven aan niet getoonde afbeeldingen.

Een e-mail in twee delen - 1
Wanneer een klant uw e-mail opent, ziet hij alleen het bovenste gedeelte van de mail. We refereren hier aan het deel van de e-mail dat te zien is zonder dat er naar beneden gescrolled hoeft te worden. De truck is natuurlijk dat uw klanten de hele e-mail gaan lezen. Nu zij de e-mail hebben geopend, is het belangrijk dat uw klanten de content aangeleverd krijgen waarop zij hopen. Als uw e-mail relevante informatie biedt en helder is geschreven, een goed design heeft en waarde bevat voor uw klanten, is de kans zeer groot dat uw klanten aandacht besteden aan uw nieuwsbrief.

Een e-mail in twee delen - 2

Wanneer uw klanten hebben besloten uw e-mail volledig te lezen en dus naar beneden scrollen, dan doet u het goed. U kunt ervoor kiezen uw call-to-action te herhalen (lees hier verder meer over) en zorg ervoor dat uw nieuwsbrief niet te lang is - uw klanten zijn druk en hebben een volle inbox waaraan zij aandacht moeten besteden. Probeer de informatie in uw nieuwsbrief goed te doceren en verwijs hen naar uw website voor verdere details.


Klik-klik: uw call to action

Waarom verzend u een nieuwsbrief? Denk erover na of u traffic wilt genereren naar een specifieke pagina op uw website, of dat u uw klanten een gewenste actie wilt laten uitvoeren, zoals bijvoorbeeld een online aankoop of boeking. Dat is uw call to action en om er zeker van te zijn dat uw klanten hierop acteren, is het belangrijk dat deze call to action goed zichtbaar is en zich onderscheidt van de rest van de content in uw nieuwsbrief. Ideaal gezien, is een call to action helder en benkopt. Denk goed na over de woorden die u gebruikt. In dit artikel leest u meer over tips hoe een goede call to action eruit ziet.

E-mailmarketing campagnes die strategische ontwerpen integreren zijn veel beter in staat hun klanten daadwerkelijk te bereiken. Wanneer u een campagne ontwikkelt, denk vanuit de ontvangers van uw nieuwsbrief - daarmee garanderen we u een beter respons.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen