dinsdag 30 november 2010

Doel directe e-mailmarketing: meer sales en loyaler klantenbestand


Door Guus Bierens - Marketingmanager GraphicMail Benelux

Als ik tips geef over e-mail marketing, gebruik ik altijd het voorbeeld van de standaard e-mail nieuwsbrief. En ik merk dat de meesten van ons - wanneer we het over e-mailmarketing campagnes hebben - alleen denken in termen van het verzenden van wekelijkse of maandelijkse e-mailnieuwsbrieven naar klanten. En dat is zonde, want er zijn zoveel meer mogelijkheden!

Iedereen weet hoe belangrijk het is zijn klantservice goed op orde te hebben: efficiënte dienstverlening met een glimlach. Betrek het op uzelf: ook wij worden blij van beleefd winkelpersoneel dat weet waar de producten in de winkel te vinden zijn en van een receptionist die je vriendelijk doorverbindt met de juiste persoon. E-mailmarketing werkt precies hetzelfde: klanten willen graag via uw online communicatie informatie ontvangen en verder worden geholpen.

Wist u dat er meerdere relevante momenten bestaan voor een contactmoment met uw klanten dan alleen het verzenden van een nieuwsbrief? Door een paar extra ‘e-mail touch points’ aan uw huidige communicatiebeleid toe te voegen, bouwt u vanaf het begin aan een gezonde klantrelatie en stimuleert u uw sales.

Iedereen een warm welkom
Een goed begin is het halve werk. Een nieuwe inschrijver, klant of potentiele klant moet met zorg worden behandeld. Weinig e-mail marketeers verzenden een welkomstbericht aan nieuwe inschrijvers, terwijl uit onderzoek blijkt dat dat het moment is dat consumenten zeer betrokken zijn bij uw merk en product. Zonde dus om dat moment te laten liggen. Welkomst e-mails hebben een van de hoogtste openingsratio’s. En naast de voordelen van CRM (customer relationship management), checken sommige ISP’s de prioriteit van uw e-mail in de inbox van de ontvanger. Het verzenden van een welkomstbericht kan dus helpen om de mailing hoog in de inbox te geplaatst te krijgen.

Wat is een goed welkomstbericht
Het kan zo simpel zijn als het ‘bedanken voor de inschrijving’, maar er zijn meer mogelijkheden: geef bijvoorbeeld instructies voor een website tour, geef de sociale platforms door waar men u kan volgen of vraag hen een enquête in te vullen voor meer informatie.

Zorg ervoor dat u uw relatie met klanten vanaf het begin goed onderhoudt, het is de best bewezen manier voor continue sales!

After Sales
Hetzelfde geldt wanneer een consument een eerste online aankoop bij u heeft gedaan. Naast de verkoop van uw product, heet u er hopelijk een klant bij die lange tijd loyaal aan uw merk en/of product blijft. Zendt deze klant bijvoorbeeld een bedankmail voor zijn/haar aankoop of biedt een korting aan wanneer zij hun volgende aankoop bij u doen.

Deze e-mails hoeft u een zelfde klant niet na iedere aankoop te verzenden. Klanten kunnen zo’n email als vervelend gaan ervaren, omdat de inhoud van de e-mail verder niets toevoegt aan hun kennis. Relevante informatie sturen over andere producten die gerelateerd is aan het product dat uw klant zojuist bij u heeft aangeschaft, is dan bijvoorbeeld wel een goed idee.

Twijfelaars en uitschrijvers
De meningen zijn verdeeld: wat doe je als een klant zich uitschrijft voor uw nieuwsbrief? Sommige e-mailmarketeers vinden het een goed idee een laatste bedankmail te zenden, sommigen vinden dat ronduit een slecht idee.

Voordat een klant zich uitschrijft, is er vaak een periode dat hij uw e-mails ongeopend weggooit. Wanneer u dat passieve gedrag leest uit de statistieken, adviseer ik u contact op te nemen met hen. Checken of alle contactgegevens nog hetzelfde zijn, is al voldoende. Het herinnert klanten eraan dat u nog steeds in hen bent geïnteresseerd en in het positieve geval start uw klant weer met het openen en lezen van uw mailings.

Natuurlijk komt het voor dat mensen zich uitschrijven. In dat geval vind ik het sturen van een laatste e-mail met een dankwoord voor de tijd en aandacht van een klant een goed idee.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen