dinsdag 8 juni 2010

Laat uw maillijsten groeien

Natuurlijk, het is belangrijk dat een nieuwsbrief er goed uit ziet, dat de content interessant is en dat de onderwerpregel aanspreekt. Dat heeft u zelf in de hand en met een beetje hulp van onze kant is dat uiteindelijk vrij eenvoudig te doen. Door te testen en te segmenteren is het uiteindelijk mogelijk de juiste boodschap bij de juiste inschrijver te krijgen. Maar dat doet u allemaal niet voor niets: er moeten wel inschrijvers zijn!

Hoe komt u aan die inschrijvers? Beter nog: hoe komt u aan lezers van uw nieuwsbrieven die toestemmen in het ontvangen van uw e-mails? De tijd van simpelweg alle e-mailadressen van klanten in een maillijst zetten is inmiddels wel voorbij. Niet alleen door nieuwe wetgeving, maar ook omdat we weten dat het op deze manier verzamelen van e-mailadressen niet effectief is. Mensen die niet zitten te wachten op een nieuwsbrief, zullen deze ook niet lezen. En dat is dan weer zonde van uw tijd.

Dus wat is dan wel slim om goede maillijsten op te bouwen en uit te breiden? Een paar tips:

1. Zorg voor een goed toegankelijk en duidelijk aanwezig inschrijfformulier. GraphicMail biedt u gratis deze mogelijkheid, helemaal aan te passen aan uw eigen stijl en eenvoudig te implementeren.


2. Vraag bij een inschrijving niet direct te veel gegevens. Vraag alleen de belangrijkste gegevens (naam en e-mailadres) om de inschrijving laagdrempelig te houden. Aanvullende gegevens kunt u in follow-upmails verzamelen. Zie een inschrijving als het begin van een langdurige relatie; hoe langer u elkaar kent, hoe meer u kunt vragen.


3. Zorg voor vertrouwen: mensen geven niet zomaar hun e-mailadres weg. Wees eerlijk en maak duidelijk wat uw inschrijvers kunnen verwachten. Hoe vaak gaat u hen iets sturen, wat kunnen ze verwachten qua inhoud en verwijs naar een privacy policy. En vergeet uiteraard de mogelijkheid tot uitschrijven niet.


4. Beloon een inschrijving. Bied bijvoorbeeld een korting of een white paper. Om de relatie inderdaad een lange duur te geven, is het goed om al uw inschrijvers zo nu en dan te verwennen, door een dergelijke aanbieding te doen.


5. Maak de inschrijving leuk. Zorg voor een goede bevestigingsmail, een mooie bedank-pagina en zorg ervoor dat het hele proces klantvriendelijk en de moeite waard is. Verplaats u in uw inschrijvers!


6. Maak gebruik van het moment van inschrijving. De inschrijver kiest er op dat moment voor een relatie met u aan te gaan en is dus geïnteresseerd. Maak daar gebruik van! Verwijs in de bevestigingsmail of bedank-pagina bijvoorbeeld direct naar uw site, naar een aanbieding of, belangrijk voor het uitbreiden van uw lijsten, geef de mogelijkheid tot doorsturen naar of aanmelden van anderen. Het ijzer moet gesmeed als het heet is nietwaar?


7. Leer van uitschrijvingen. Vraag naar de reden van uitschrijving en doe hier iets mee. Bied eventueel een alternatief, maar vooral: hou uw lijsten schoon en respecteer dus uitschrijvingen. En o ja: uitschrijven heel moeilijk maken werkt averechts, dus hou het simpel. Maar een bevestiging vragen kan nooit kwaad. Voor de zekerheid.


8. Zet andere kanalen in om inschrijvers te trekken. Maak gebruik van social media bijvoorbeeld. Post (links naar) uw nieuwsbrieven op deze netwerken, geef lezers de mogelijkheid dit ook te doen (social share) en creëer zo uw eigen buzz. Ook een (link naar een) inschrijfformulier op uw eigen Facebook of Twitter account kan wonderen doen.


Het hoeft niet moeilijk te zijn om goede maillijsten te bouwen en uit te breiden. Luister naar uw klanten en inschrijvers , maak inschrijven de moeite waard en kom beloften na. En als u dan ook nog gebruik maakt van alle tools die GraphicMail u biedt, dan kunnen uw maillijsten eigenlijk alleen nog maar groeien!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen